Ett axplock från Emmas USA resa

Vinnare av Årets Hottest Chef Contest 2009

Stort grattis till Emma Erlandson från Dackeskolan som vann Årets Hottest Chef 2009 i Måltidenshus i Grythyttan den 23 april.

 

Årets Tabasco Hottest Chef Contest 2009 är avslutad.
Den 23 april vann Emma Erlandson från Dackeskolan titeln 2009 Hottest Chef i Måltidenshus i Grythyttan.




Juryn´s motivering
”Bra tolkning på uppgiften med enkelhet. Vacker uppläggning av en rätt med bra harmoni där Tabascon kom fram i sitt rätta element. Med bra kökshandlag och råvaruhantering.”


I våras vann jag kocktävlingen “Hottest chef” som avgjordes på Grythyttan. Förstapriset var en utbildningsresa till Tabascons ursprung Avery Island i USA. (plus en himla trevlig köksmanick som kallas Kitchen Aid) Nu är det iallafall min resa som jag ska berätta lite för er om. Den 18 augusti begav jag mig alltså till Stockholm för att resa vidare till New Orleans. Jag mötte upp mitt trevliga resesällskap Annika som jobbar för Arvid Nordquist och efter
några timmar satt vi på planet.




Den här mysiga restaurangen var vi på första kvällen, Annika fick en fin haklapp till sina räkor

Jag som aldrig varit längre bort än Kreta tyckte såklart att det skulle bli väldigt spännande. Efter drygt 8 timmar mellanlandade vi i Chicago och flög sedan vidare till New Orleans. Från flygplatsen åkte vi taxi till Sheraton där vi välkomnades av en trevlig dörrvakt som öppnade dörren och hälsade oss välkomna. Nu ska jag försöka att fatta mig lite kort så att ni inte blir uttråkade. Jag vet att det är jobbigt att läsa mer än ett par rader med text när man går i skolan. I alla fall, dagen därpå mötte vi upp resten av gänget och efter en god amerikansk hotellfrukost med tjocka pannkakorJ och en skumpig tretimmarsfärd i minibuss så var vi på plats på Avery Island där de tillverkar Tabascon.

   





Chilimassan lagrades i gamla whiskeytunnor i tre år innan den färdigställdes till sås.                                                                



Det starkaste som jag någonsin har smakat
 
Vi var där i två dagar och fick ta del av historian om företaget och titta på tillverkningen av såsen vilket var mycket intressant. Därefter åkte vi tillbaka till New Orleans där vi spenderade några dagar innan det var dags att åka hem. Varje dag var vi ute och åt trerätters. All mat var väldigt god och jag åt bland annat hel friterad krabba, ostron och sniglar. Sniglarna som var en ny bekantskap var hur goda som helst. New Orleans var en fantastisk stad med sköna människor, jazz, underbar mat och goda drycker. Det är svårt att förmedla den upplevelsen genom några bilder och lite text men jag hoppas att ni som har orkat läsa åtminstone har fått en liten inblick i hur det var. Jag kommer alltid att minnas den här resan med glädje och det är något man kan gå tillbaka till och tänka på de dagarna då man har det kämpigare på jobbet. Kämpa på i skolan och tänk på att det bara är ni själva som sätter gränserna för vad ni vill uppnå. Simma lugnt och ta hand om varandraJ



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0