Boxholms Mejeri Årets uppstickare 2009

Stort grattis!
önskar Dackeskolan


Bengt Åke Bengtsson, Lars Bengtsson, Lena Kallberg och Thomas Lundh.



Boxholms Mejeri AB satsar på innovation och nyutveckling. Av färsk
mjölk från närliggande gårdar gör företaget hårdostar som säljs i hela
landet. I dag får Boxholms Mejeri AB motta utmärkelsen Årets

Uppstickare 2009.

Boxholms Mejeri är specialiserade på olika sorters mild, lagrad och smaksatt hårdost. Efter att under många år haft en konstant omsättning har Boxholms Mejeri AB ökat sin omsättning från 53 till 105 miljoner mellan 2005 och 2009 på en i övrigt konstant eller vikande marknad.
- Ostarna har en egen identitet och är goda representanter för den svenska
hårdosttraditionen och passar bra in i visionen om ”Sverige – det nya matlandet”, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson. Från att från början bara ha funnits på den lokala marknaden finns nu ostarna att köpa i alla större butikskedjor och företaget har även förfrågningar från utlandet.
- Genom ett långsiktigt arbete med förpackningar och etiketter har företaget lyckats positionera varumärket i ett premiumsegment, säger Agneta Dreber, vd

Livsmedelsföretagen.
Boxholms Mejeri är ett av två familjeägda hårdostysterier i Sverige.
- Boxholms utnyttjar potentialen i svensk lokal råvara, är nytänkande och når framgångar på marknaden. Sådana företag är viktiga för Sveriges bönder säger Karl-Gunnar Burman, vd i LRF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0